Dzielnica Nowych Technologii – Katowicki HUB Gamingowo-Technologiczny – I nagroda

I nagroda w konkursie architektoniczno-urbanistycznym

Inwestycja pn.: „Dzielnica Nowych Technologii – Katowicki HUB Gamingowo – Technologiczny” obejmuje adaptację i rewitalizację istniejących budynków zamkniętej w 2018 roku kopalni KWK „WIECZOREK” pod funkcję HUB-u gamingowo-technologicznego oraz zagospodarowanie terenów przyległych wraz z rozwiązaniami drogowymi dla ul. Szopienickiej.

Przewidywalny koszt Inwestycji ponad 200 mln zł, a jej powierzchnia użytkowa to ca 24 000 m2

Poniżej fragment opisu Idei konkursowej

1. IDEA
Powstały w XIX wieku zespół budynków dawnej kopalni Giesche – KWK Wieczorek ze względu na istniejące walory przemysłowej architektury ceglanej i stan zachowania bez znaczących przekształceń, stanowi unikalny w skali europejskiej przykład kopalni epoki przemysłowej końca XIX i początku XX wieku.
Przyjęte w naszym projekcie rozwiązania projektowe mają na celu zachowanie zabytkowego kompleksu bez żadnych ingerencji kubaturowych i zmian relacji przestrzennych, a jednocześnie jego rewitalizację funkcjonalną. Dostosowanie obiektów dawnej, nieczynnej kopalni węgla kamiennego do współczesnych potrzeb określonych warunkami przedmiotowego konkursu wymaga przekształceń pozwalających na zapewnienie właściwych powiązań funkcjonalno – przestrzennych. W tym celu zastosowano dwupoziomowy pasaż o charakterze przestrzeni publicznej. Dolny poziom tego pasażu scala wszystkie obiekty i budynki pod względem funkcjonalnym i przestrzennym, stanowi hall reprezentacyjny o nowoczesnym, minimalistycznym wnętrzu, które tym bardziej podkreśla urodę budynków zabytkowych z cegły. Górny poziom pasażu zaplanowano jako przestrzeń publiczną o charakterze parkowym z bogatym programem przestrzeni publicznych w postaci placyków i ścieżek zatopionych wśród zieleni. Dla powiązania przestrzennego i właściwego doświetlenia dolnego poziomu pasażu zastosowano miejskie placyki – patia, wygodne pochylnie, schody terenowe i świetliki stropowe. W projekcie dołożono starań dla zapewnienia ponadczasowości i uniwersalności funkcjonalnej, a także możliwości łatwych adaptacji funkcjonalnych całego zespołu budynków w taki sposób, aby zrealizowany „Katowicki HUB gamingowo – technologiczny” mógł pełnić jednocześnie także inne funkcje usługowe o charakterze kongresowym, konferencyjnym,
kulturalnym, wystawienniczo – eventowym, handlowym i biurowym.

ŚWIAT METAVERSE I NOWYCH TECHNOLOGOII VERSUS HISTORYCZNA ARCHITEKTURA PRZEMYSŁOWA XIX/XX WIEKU, OGRODY PEJZAŻOWE, ŁĄKI KWIATOWE, KASKADY I LUSTRA WODY

Świat Metaverse, kontaktów avatarów, cyfrowych gier i filmów będzie rozwijał się w niespotykanym tempie. Im bardziej będzie powszechny świat cyfrowy – równoległy, tym bardziej będzie mu potrzebny świat realny kultury materialnej, ciągłości
materialnej, historii cywilizacji, pejzażu przyrodniczego, przyrody ożywionej i nieożywionej oraz jej żywiołów; wody, ognia, powierza. Metaverse będzie potrzebował nieustannie równoległego świata realnego, tak jak światło potrzebuje ciemności, a muzyka potrzebuje ciszy by zaistnieć. Metaverse będzie potrzebował świata realnego z jego ciągłością historyczną i kulturową tak jak wyobraźnia artysty potrzebuje pamięci kulturowej i powstałych przez tysiąclecia nawarstwionych kodów kulturowych. Potrzebuje ich by móc tworzyć albo w relacji do nich albo w negacji do nich.
Metaverse będzie potrzebował także świata przyrody ożywionej i nieożywionej, która wraz z fizycznym bytem człowieka i jego zdolnością do abstrakcyjnego myślenia oraz uczuć wyższych jest naturalną przestrzenią referencji i inspiracji świata metaverse.

DLATEGO DZIELNICA NOWYCH TECHNOLOGII – KATOWICKI HUB GAMINGOWO-TECHNOLOGICZNY ZBUDOWANY JEST Z TYCH KILKU PODSTAWOWYCH PONADCZASOWYCH WARSTW I MATERII:
· HISTORYCZNEJ ARCHITEKTURY INDUSTRIALNEJ ŚLĄSKA XIX/XX WIEKU,
· TRADYCJI REGIONU I JEJ KULTUROWEGO PEJZAŻU,
· PRZYRODY OŻYWIONEJ I NIEOŻYWIONEJ, OGRODÓW PEJZAŻOWYCH KONTEMPLCYJNYCH, OGRODÓW POŻYTKU
SPOŁECZNEGO ORAZ OGRODÓW POZNAWCZYCH, COGNITYWNYCH, ŻYWIOŁÓW WODY, POWIETRZA, OGNIA, FLORY I FAUNY.
· WSPÓŁCZESNEJ ARCHITEKTURY MINIMALISTYCZNEJ I FUNKCJONALISTYCZNEJ, LECZ NIOSĄCEJ W SOBIE ELEMENTY SYMBOLICZNE I KULTUROWE.
· SZTUKI ABSTRAKCJI, ROZUMIANEJ JAKO SYNTEZA PRZEŻYĆ, EMOCJI, DOŚWIADCZEŃ, PRAGNIEŃ ISTNIEJĄCYCH W STRUMIENIU PRZESTRZENI PAMIĘCI ORAZ WĄTKÓW HISTORII INDYWIDUALNYCH I ZBIOROWYCH.
· INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ I TECHOLOGICZNEJ EWOLUTYWNEJ I ROZWOJOWEJ BEZ OGRANICZEŃ FIZYCZNYCH I STRUKTURALNYCH ZAPEWNIAJĄCEJ WYKONALNOŚĆ CAŁOŚCI PROJEKTU.

I tak:
· HUB I HISTORYCZNA ARCHITEKTURA INDUSTRIALNA ŚLĄSKA XIX/XX WIEKU;

Zachowany zabytkowy zespół budynków kopalni zrealizowany według projektu wybitnych architektów Emila i Georga
Zillman’ów z Charlottenburga poddany zostanie pieczołowitej konserwacji odtworzeniowej. Wczesnomodernistyczna
architektura z elementami secesyjnymi i eklektycznymi budynków w ich oryginalnym układzie urbanistycznym, zostanie
rygorystycznie i w całości zachowana w oryginale i pozostaje jedyną i główną osnową przestrzenną projektu.
Budynki i wszelkie ich detale w tym murowane, ceglane, kamienne, elementy stalowe, żeliwne, okładziny z płytek
szkliwionych, wymurowania i detale z cegły szkliwionej lub glazurowanej w barwach zielonej i kremowej etc., miedziane
dachy i obróbki blaszane, pokrycia z dachówki karpiówki, stolarka, ślusarka, ściany, podłogi w ich oryginalnych
materiałach, zachowane maszyny, takie jak unikalna elektryczna maszyna wyciągowa z początku XX wieku i pozostałe,
konstrukcje stalowe wieży wyciągowej z mechanizmami, etc. etc. etc. zostaną pieczołowicie bez wyjątku odrestaurowane
współczesnymi technikami konserwatorskimi z zastosowaniem współcześnie obowiązujących procedur
konserwatorskich.
Celem głównym jest zachowanie i skrupulatne odtworzenie oryginalnego Genius Loci architektonicznego i historycznego
tego miejsca.

• historyczna architektura industrialna kopalni „Giesche” i „Gieczorek” i jej rozłożenie w terenie.
Odrębne budynki integrujemy w spójną funkcjonalnie przestrzeń HUB’u; dokonujemy tego poprzez minimalistyczny w formie dolny ogród – pasaż pejzażowy urządzony pod poziomem terenu i rozświetlony światłem dziennym poprzez przylegające doń regularnie dziedzińce – sztolnie światła zagłębione w terenie,

• integrujemy w funkcjonalną całość wszystkie osiem (plus schron) oddalone od siebie budynki kopalni nie wznosząc jakiejkolwiek nowej współczesnej kubatury lub budowli na powierzchni terenu by niczym nie zakłócić rewitalizacji historycznego pejzażu, widoku i układu architektury koplanianej xix/xx wieku,

• na wzór takich emblematycznych przedsięwzięć, jak na przykład integracja muzeum Luwru w Paryżu, oraz wykorzystując symbolikę kopalnianych, górniczych połaczeń podziemnych wszelkie podstawowe relacje i połączenia użytkowo – funkcjonalne między budynkami kopalni odbywają się w poziomie dolnego pasażu – ogrodu pejzażowego oświetlanego szczodrze światłem naturalnym zenitalnym i bocznym z dziedzińców – sztolni tematycznych.

• architektura ogrodu – pasażu pejzażowego urządzonego pod poziomem terenu jest minimalistyczna i abstrakcyjna w formie.
Spotkamy się w niej także z rozmyślnie umieszczonymi metaforami kulturowymi i historycznymi Śląska.

Użyte materiały: żelbet architektoniczny barwiony laserunkowo i woskowany, stal walcowana, przedrdzewiana lub werniksowana w swoim naturalnym kolorze, szkło w zestawach dwukomorowych od zewnątrz lub warstwowe, klejone, bezpieczne we wnętrzach, odżelaziane o wysokiej przezroczystości, lokalny kamień ze śląskich kamieniołomów i ceramika lub szkliwiona cegła tworzą post-industrialną naturalną gamę tekstur, także semantycznych.

Budynek Data Center, mimo, że wzniesiony w pewnym oddaleniu od zespołu bydynków kopalni jest także minimalistyczny i abstrakcyjny w formie. Użyte są w nim te same materiały które stosowane są w pasażu pejzażowym pod poziomem terenu. Wszystkie nowe, współcześnie zaprojektowane i dodane elementy są co do zasady powściągliwe oraz jak najbardziej neutralne wizualnie i formalnie. Ta reguła pozwala na stosowne waloryzowanie architektury historycznej, zabytkowej i jej ducha miejsca. Nowe funkcje i użytkowości nie powodują żadnych istotnych zmian w tej przestrzeni historycznej i autonomicznej kulturowo.
Architektura ogrodu – pasażu pejzażowego w poziomie terenu.

Integracja budynków kopalni odbywa się także w poziomie naturalnego terenu. Rozłożone w terenie budynki historyczne zostają połączone i zintegrowane poprzez ogrody i pejzaż.
Przestrzenie ogrodów przez które przemieszczamy się od budynku do budynku i w dowolnych kierunkach wewnątrz HUB’u są tematyczne. Zaprojektowaliśmy je jako oddzielne, następujące światy:
– ogrody kontemplacyjne,
– ogrody pożytku społecznego, uprawy ziół, kwiatów, owoców, warzyw,
– ogrody poznawcze; cognitywno-edukacyjne, gry i zabawy tematyczno-naukowe oraz gry terenowe i zręcznościowe,
– ogrody wodne, onomatopeiczne kaskady i lustra wody
– ścieżki spacerowe urządzone są na całym terenie dla dwóch rodzajów i sposobów użytkowania:
– jako ścieżki kontemplacyjne do dowolnych spacerów medytacyjno kontemplujących,rekreacyjnych i rozmów twórczych, problemowych
– jako ścieżki szybkiego przemieszczania się, prostokreślne z punktu do punktu i dostępne
dla pieszych, hulajnóg, monocykli elektrycznych, etc.